Religiøst liv
Jødiske fotspor i nord er finansiert med hjelp av Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Stiftelsen Fritt ord
Slik bruker vi cookies

Bar mitzva i Trondheim

Bar mitzva-seremonien har vært en sentral del av det jødiske livet i Trondheim siden slutten av 1800-tallet.

Bar mitzva er hebraisk og betyr «sønn av budet». En jødisk gutt blir automatisk bar mitzva når han fyller 13 år og en dag. I jødisk tradisjon regnes han dermed som voksen. Dette betyr blant annet at han er forpliktet å følge budene i Toraen, og at han kan bli kalt opp til å lese fra Toraen under gudstjenesten. At en gutt blir bar mitzva markeres vanligvis under gudstjenesten på den første sabbaten etter hans 13-årsdag. Under markeringen skal bar mitzva-gutten lese fra ukas Toraavsnitt for første gang foran menigheten. Seremonien er en stor begivenhet og etterfølges gjerne av en fest med familie og venner.

I forberedelse til seremonien går guttene på religionsskole, eller cheider. Der lærer de om jødedommen og jødisk historie, men viktigst av alt lærer de hebraisk slik at de kan lese og resitere fra Torarullene. Dette har vært vanlig praksis i Trondheim, også før den jødiske menigheten ble stiftet og fikk sin egen synagoge. Så tidlig som i 1896 ledet religionslærer Baruch Schönkopf en jødisk gutt til bar mitzva i Trondheim. Dette er det tidligste eksempelet vi kjenner til, men det kan ha foregått seremonier her før den tid også.

Trondheim har siden den gang vært senter for jødisk liv nord for Dovre, og dermed har de fleste gutter reist dit for å ha sin bar mitzva-seremoni. Tromsø hadde en betydelig jødisk minoritet før andre verdenskrig. De hadde også minst en torarull, og muligens kan det ha foregått slike seremonier der også. Holocaust betydde imidlertid slutten for jødisk liv i Tromsø.


Barmitzva
Faksimile, Hatikwoh, august 1933. Oversikt over månedens Bar mitzva-feiringer i det norsk-jødiske menighetsbladet Hatikwoh.

Abel Fischer var en av de som reiste til Trondheim i anledning sin bar mitzva. Han flyttet fra familien i Kristiansund til Trondheim på begynnelsen av 1930-tallet, og bodde hos sine besteforeldre Abraham og Dina Fischer i Innherredsveien. Han gikk til cheider fire dager i uka som en del av forberedelsene til seremonien. Den 2. september 1933 hadde han sin bar mitzva-seremoni i synagogen i Trondheim.

Da vi gikk til bar mitzva så måtte vi kunne dét avsnittet i Torarullen som hørte til den datoen. Det måtte vi kunne utenatt og fremføre for forsamlingen. Det var jo ikke bare bare, men det gikk bra det òg.
– Abel Fischer, i intervju med Jon Reitan
B 2144
Bertha, Abel (bak), Idar (foran), Wulf (bak) og Martin Mendel Fischer. Tatt seint på 1930-tallet. (Kilde: Jødisk museum Trondheim)

Kilder:

Mendelsohn, Oskar. 2019. «Jødenes historie i Norge». Oslo: Press forlag.

Groth, Bente. 2021. «bar mitzva». Store Norske Leksikon. https://snl.no/bar_mitzva

Hatikwoh, august 1933, Det Mosaiske Trossamfund i Oslo. Fra Jødisk museum i Oslo.

Reitan, Jon. 2001. Intervju med Abel Fischer. Jødisk museum Trondheim

Personer relatert til denne artikkelen